Novice in publikacije
29/09/2021
Tveganja držav in ekonomske študije

Ali se je svetovni maloprodajni sektor vrnil v normalno stanje?

Ali se je svetovni maloprodajni sektor vrnil v normalno stanje?

Na dejavnost maloprodajnega sektorja je zaradi ukrepov socialne distanciranja in zaprtja trgovin vplivala COVID kriza. Vendar se učinek pandemije na sektor močno razlikuje po državah in segmentih. Medtem ko so nekatere države leta 2020 doživele nižjo maloprodajo, je bil učinek v drugih ničen, v državah Severne Evrope pa celo pozitiven. Vplivi so različni tudi glede na segmente, najbolj pa so prizadete trgovine z oblačili.
 
Na splošno bi moral COVID imeti omejen vpliv na maloprodajni sektor, najbolj prizadeti segmenti pa naj bi si opomogli takoj, ko se bodo razmere umirile. Motnje pomorskega tovornega prometa, ki povzročajo težave z oskrbo in višjo inflacijo, pa so lahko ovira za popolno okrevanje maloprodajnega sektorja leta 2021.
 
"Čeprav je na maloprodajni sektor vplivala COVID-19 kriza (zaprtje trgovin, porast spletnega nakupovanja ...), bi bil brez motenj v prometnem sektorju in višjih cenah blaga v dobrem položaju za hitro in popolno okrevanje. Višje cene surovin ter daljši dobavni roki povečujejo cene po celotni dobavni verigi in povzročajo pomanjkanje, ki resno ogroža sektor in lahko odloži njegovo popolno okrevanje", komentira Erwan Madelénat, ekonomist pri Cofaceu.

 

Razni učinki, odvisni od države in segmenta

Medtem ko so številne države med zaporami leta 2020 doživele zmanjšanje maloprodaje, je stanje prodaje za leto 2020 bolj kontrastno. Coface je opazil tri ključne točke:

  • COVID-19 je imel v nekaterih državah negativen vpliv, vendar je bil ta vpliv šibkejši od pričakovanega. Večina držav je v drugem četrtletju 2020 doživela padec maloprodajne prodaje, vendar so si opomogle, učinek pa je bil med naslednjimi zaporami na splošno šibkejši.
  • V nekaterih državah iz istih razlogov kot zgoraj ne moremo ugotoviti pomembnega vpliva na ta sektor.
  • Presenetljivo je, da so nekatere države imele koristi od COVID-19, zlasti v Severni Evropi. Glavni razlog je v tem, da imajo severnoevropske države poleti običajno "turistični primanjkljaj", ko več ljudi odide iz države kot vstopi vanj. Lani pa so imele te države zaradi potovalnih omejitev več potrošnikov kot običajno.

Razmere so heterogene tudi glede na tržne segmente, pri čemer je pandemija najbolj prizadela trgovce na drobno s tekstilom in oblačili. Trgovine z oblačili so veljale za nepomembne in so bile med epidemijo pogosto zaprte. Ker so bili ljudje prisiljeni ostati doma, je bilo spodbud za nakup oblačil manj: prodaja v trgovinah z oblačili se je tako lani zmanjšala za 24% v EU-27 in za 29% v ZDA. Pričakuje pa se, da se bo prodaja izboljšala takoj, ko se bodo razmere umirile. Učinek na trgovce z oblačili je neposredno povezan tudi s politikami podjetij glede dela na daljavo: če bo delo na daljavo po pandemiji ostalo v enakem obsegu, se prodaja ne bo okrepila.
 
Na drugi strani so trgovine z živili med tistimi, ki so imele največjo rast leta 2020 ( +4% v evroobmočju, +11% v ZDA), zaradi zaloge hrane v začetku leta 2020 in zaprtja restavracij. To povečanje verjetno ne bo ostalo, ko se bodo razmere umirile in restavracije ponovno odprle.
 
Čeprav so običajno bolj odporne na gospodarske krize kot drugi trgi, je pandemija ustvarila resen izziv za svetovno razkošje, zlasti zaradi zaprtja trgovin in omejitev potovanj. Leta 2018 so kitajski potrošniki predstavljali 46% svetovnih nakupov razkošja, od tega približno ¾ zunaj Kitajske. Poleg tega je lahko potreba po nakupu luksuznega blaga zaradi ukrepov socialne distanciranja šibkejša, saj je eden od glavnih namenov razkošja družbeno priznanje. Podjetja, kot so LVMH, Kering in Hermès (katerih prihodki so se v prvi polovici leta 2020 zmanjšali), so že doživela okrevanje, saj so se njihovi prihodki v prvi polovici leta 2021 v primerjavi s prvo polovico leta 2019 povečali. Vendar podatki niso reprezentativni za celoten trg in okrevanje bi lahko bilo težje za manjša podjetja, saj potrošnike bolj privlačijo znane blagovne znamke.

 

Omejen vpliv na dolgoročno rast e-trgovine

Zaradi ukrepov so potrošniki povečali svoje spletne nakupe: čeprav večja uporaba e-trgovine na račun trgovin z opeko in malto ni nova, je bila rast leta 2020 precej močnejša kot običajno in je tako koristila podjetjem za e-trgovino, npr. kot Amazon ali "tradicionalnim" trgovcem na drobno, ki so vlagali v spletno prodajno infrastrukturo, kot je Walmart. Leta 2020 se je neto prodaja Amazona povečala za 38% na 386 milijard USD. Za družbo Walmart se je skupna prodaja v letu 2021 povečala za 6,7%, medtem ko se je prodaja v e-trgovini v istem obdobju povečala za 79%. V evroobmočju je bil obseg spletne prodaje leta 2020 v povprečju 23% večji kot leta 2019.
 
Zavedati pa se je treba, da se je delež e-poslovanja v maloprodajnem sektorju že leta povečeval. Čeprav je zdaj delež e-trgovine višji kot leta 2019, to ne pomeni nujno, da je to povečanje v celoti povzročila pandemija.
 
Na primer, v EU-27 se je delež e-trgovine povečal za 2,4 odstotne točke (pp) leta 2020 po +0,6 pp v letu 2019, +4,8 pp po +1,6 pp na Kitajskem in +2,7 pp po +1,3 pp v ZDA.
 
Zaradi tega je bila spletna prodaja leta 2020 v vzponu, vendar je bil del tega pospeška posledica prvega zaprtja, ko je spletna maloprodaja dosegla vrhunec v EU-27, ZDA in Kanadi. Nato se je delež e-trgovine bolj zmanjšal v ZDA in Kanadi kot v Evropi. Poleg tega je delež spletne prodaje v maloprodajnem sektorju v ZDA aprila 2020 dosegel 19%, nato pa se je decembra znižal na 15% in celo junija 2021 na 14%, medtem ko je povprečje leta 2019 znašalo 13%. Postopen prehod na spletno nakupovanje se bo verjetno nadaljeval in tudi če bi pandemija povzročila pospešitev, bo učinek na e-trgovine dolgoročno verjetno omejen.

 

Inflacija, motnje v tovornem prometu: negotovost v maloprodajnem sektorju ostaja

Povečanje tovornih tarif bo po pričakovanjih pritisnilo na potrošniške cene, saj proizvajalci in trgovci na drobno del povečanja stroškov prenesejo na svoje cene. Na maloprodajni sektor bi tako lahko vplivale motnje v prometu in višje cene blaga, vendar učinek morda ne bo enakomeren. Prodajalci oblačil bodo morda bolj prizadeti kot ostali trgovci na drobno, saj je njihovo povpraševanje zelo elastično, vendar bodo na primer trgovci s hrano in elektroniko bolj odporni. Kljub temu lahko inflacija vpliva na razpoloženje potrošnikov, kot na primer v ZDA, kjer se je indeks razpoloženja potrošnikov Univerze v Michiganu julija 2021 znižal na 80,8, potem ko je junija znašal 85,5, in kjer se je inflacija junija 2021 medletno povečala za 5,4%, kar je največ po letu 2008.

 

Prenesi publikacijo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snemi sporočilo za javnost : Ali se je svetovni maloprodajni sektor vrnil v normalno stanje? (657,54 kB)

Stik


NATAŠA PETERLIN

DIREKTORICA MARKETINGA IN KOMUNIKACIJ
T. +386 (0)1 2005 811 M. +386 (0)40 808 121
natasa.peterlin@coface.com
DAVČNA ULICA 1 - 1000 LJUBLJANA – SLOVENIJA

Vrh