Novice in publikacije
12/04/2021
Tveganja držav in ekonomske študije

ZDA: sanacijski načrt utira pot rekordnemu trgovinskemu primanjkljaju

ZDA: sanacijski načrt utira pot rekordnemu trgovinskemu primanjkljaju

Kot največji svetovni uvoznik in drugi največji izvoznik industrijskega blaga imajo ZDA od začetka sedemdesetih let trgovinski primanjkljaj. Naraščajoče trgovinske napetosti - zlasti s Kitajsko - in pandemija COVID-19, ki sta motili trgovinske tokove, sta v zadnjem letu vplivali na trgovinsko bilanco. Trgovinski primanjkljaj je leta 2020 dosegel rekordnih 900 milijard USD.

V svoji najnovejši ekonomski analizi Coface napoveduje, da se bo ameriški BDP po 3,5-odstotnem krčenju leta 2020 ponovno povečal za 5,7% v letošnjem letu, kar bo ameriškemu gospodarstvu omogočilo vrnitev na raven pred krizo že sredi leta 2021in to pred ostalimi najbolj naprednimi gospodarstvi. Ko je predsednik Joe Biden dosegel polovico svojih prvih 100 dni mandata, je ta močan oživitev ameriškega gospodarstva deloma tudi posledica fiskalnega odziva na krizo. Podporni sveženj, sprejet marca 2021, znaša 1,9 bilijona USD, skupni fiskalni odziv na krizo pa bo dosegel 27% ameriškega BDP, več kot katero koli drugo zrelo gospodarstvo. Na podlagi analize, ki temelji na preteklih ocenah potencialne trgovinske bilance, Coface ocenjuje, da bi se primanjkljaj lahko povečal za 56 milijard dolarjev kot rezultat načrta za spodbujanje.

 

UDOLOČEN PRIMANJKLJAJ SPODBUJA AMERIŠKA PORABA

V preteklosti je ameriški primanjkljaj razložen z znatnim uvozom, da bi zadostil ameriški potrošnji. Od leta 2015 je glavna sprememba zmanjšanje obsega industrijskih izdelkov in materialov v trgovinskem primanjkljaju. Po podatkih Uprave za energetske informacije je država leta 2017 postala neto izvoznica zemeljskega plina, konec leta 2019 pa surove nafte in naftnih derivatov.

Čeprav je investicijsko blago najpomembnejši izvozni sektor (34% vseh med letoma 2010 in 2020), je raslo manj kot uvoz, predvsem zaradi Boeingovih težav v zadnjih dveh letih in nato zaradi pandemije COVID-19.

 

ZDA - KITAJSKA: TRGOVINSKA VOJNA Z MEŠANIMI REZULTATI

Predsedstvo Donalda Trumpa je izpostavilo precejšnjo težo Kitajske v trgovinskem primanjkljaju ZDA. Med letoma 2010 in 2020 je Kitajska predstavljala približno 44% salda. Kljub temu, da se je ta leta 2018 z rekordnih skoraj 420 milijard USD znižal, Trump ni dosegel cilja kampanje za leto 2016, da bi znatno zmanjšal skupni primanjkljaj, ki se je končal višje kot ob nastopu funkcije. Medtem ko so carine vplivale na dvostranski primanjkljaj s Kitajsko, ki se je leta 2019 zmanjšal za 18%, je skoraj tri četrtine tega upada izravnala trgovinska bilanca s preostalim svetom. Podobne razmere so bile tudi leta 2020. Trgovinska vojna med Kitajsko in ZDA, v kateri so se povečale trgovinske ovire, je imela mešane rezultate.

Trump in podpredsednik Kitajske Liu He sta 15. januarja 2020 podpisala trgovinski sporazum "Prva faza", ki ga bo zaradi pandemije COVID-19 težko oceniti. Do konca leta 2020 Kitajska ni dosegla cilja, da bi kupila za skoraj 64 milijard USD več kmetijskih, energetskih in industrijskih izdelkov kot v izhodišču leta 2017. Kitajska je od skupno 159 milijard USD obljubljenih nakupov blaga do konca leta dosegla le 59% tega cilja.

 

"REŠITVENI NAČRT ZDA": MOČAN ODBOJ, VENDAR ŠE VEČJI TRGOVINSKI PRIMANKLJAJ

Po šoku s krizo COVID-19 se bo zgodil še en velik premik v makroekonomskem ravnotežju z obsežnim spodbudnim paketom, imenovanim "ameriški zakon o reševalnem načrtu". Sprejet marca, vključuje porabo skoraj 1,9 bilijona USD (9% BDP) v naslednjih 10 letih, od tega bo več kot tretjina neposredno vložena v ameriško gospodarstvo leta 2021, poleg skoraj 4 bilijonov USD odobrenih od kongresa ZDA.

Glede na hitro uvedbo cepiva COVID-19 v ZDA (več kot četrtina prebivalstva je prejela vsaj en odmerek do konca marca), Coface pričakuje močno oživitev zasebne potrošnje, ki bo rast spodbudila na 5,7% leta 2021, po lanskem krčenju za 3,5%. Po besedah Cofacea bodo ZDA med prvimi, ki se bodo sredi leta 2021 vrnile na prekrizno raven.

Pričakovani "razcvet" ameriške potrošnje bo spodbudil povpraševanje po uvozu in postavil temelje za rekordni trgovinski primanjkljaj. Po mnenju Cofacea bi paket spodbud lahko privedel do dodatnih 56 milijard USD primanjkljaja. Posledično bi se lahko povečali dvostranski primanjkljaji z Mehiko, pa tudi z Nemčijo, Južno Korejo, Brazilijo in Indijo.

Največji učinek 8-letnega načrta naložb v infrastrukturo v višini 2 bilijona USD, ki ga je prejšnji teden razkrila Bela hiša, se bo uresničil šele po letu 2021. Kljub temu pa se bo zaradi povečanja davkov povečal tudi primanjkljaj v zveznem proračunu v prihodnjih letih.

 

OD "NAJPREJ AMERIKA" DO " AMERIKA JE NAZAJ"

Ko je Joe Biden nasledil Donalda Trumpa 20. januarja 2021, se je konec Trumpove politike "America First", za katero so značilne naraščajoče trgovinske napetosti in carinske ovire, zlasti s Kitajsko. Bidenova kampanja in zgodnje akcije so pokazale, da bo trgovinska politika del njegove širše zunanje politike, povzeto s sloganom "Amerika je nazaj." Program trgovinske politike, objavljen v začetku marca, kaže, da sta obnovitev vodstva ZDA v svetu ter popravilo partnerstev in zavezništev glavna prednostna naloga njegove uprave.

Po drugi strani pa zgodnje indikacije kažejo bolj odločno stališče do Kitajske. To se odraža v trgovinskem programu uprave, zaradi česar je prednostno obravnavanje "zlorab in nepoštenih" trgovinskih praks. Doslej uprava Bidena ni napovedala nobenega znižanja carin, kar je omogočilo njihovo uporabo kot pogajalski vzvod v prihodnjih dvostranskih razpravah.

 

Snemi to publikacijo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-----

1 Po dveh letalskih nesrečah oktobra 2018 in marca 2019, v katerih je sodeloval Boeing 737 Max, so certifikacijski organi marca 2019 letalo izključili iz leta. Nnjegovo vrnitev v obratovanje so odobrili ponovno novembra 2020.

2 Vir: Chad P. Bown. 2021. Sledilnik prve faze med ZDA in Kitajsko: Kitajski uvozni nakupi. Inštitut za mednarodno ekonomijo Peterson.
 

Snemi sporočilo za javnost : ZDA: sanacijski načrt utira pot rekordnemu trgovinskemu primanjkljaju (619,09 kB)
Vrh