Coface, ponudnik zavarovanja terjatev in poslovnih informacij, je objavil prvo izdajo raziskave o plačilni disciplini podjetij v Združenem kraljestvu. Rezultati kažejo, da se britanska podjetja v primerjavi z drugimi državami soočajo z izjemno visokim deležem zamud pri plačilih.
- Kar 90% britanskih podjetij je v zadnjem letu doživelo zamude pri plačilih in the past year; 44% jih poroča, da so zamude pogostejše kot prej
- Povprečna zamuda znaša 32 dni, pri čemer so mikro in mala podjetja najbolj izpostavljena tveganjem glede likvidnosti
- 37% podjetij pričakuje, da se bodo zamude pri plačilih v letu 2026 zmanjšale, vendar je optimizem različen med panogami in velikostmi podjetij
Britanska podjetja se v primerjavi z mednarodnimi konkurenti spopadajo z rekordno visokimi zamudami pri plačilih
Raziskava razkriva, da se kar 90 % britanskih podjetij sooča z zamudami, pri čemer jih skoraj polovica (44 %) poroča, da so te težave pogostejše kot v preteklosti. To je bistveno več kot v drugih evropskih državah, kjer so deleži nižji: Francija 85 %, Nemčija 81 %, Poljska 60 %. Tudi zunaj Evrope so številke nižje, v Aziji okoli 49 %, v Latinski Ameriki pa 51 %.
Nedavne reforme, kot sta Uredba o plačilnih praksah iz leta 2024 in Kodeks poštenega plačevanja, že vplivajo na spremembo odnosa do zamud pri plačilih, pri čemer so bili zabeleženi prvi pozitivni premiki. Večina podjetij pozdravlja strožje pogoje in nadzor, vendar le 68,5 % mikro in malih podjetij pričakuje izboljšanje likvidnosti, medtem ko večja podjetja poročajo o večjem zaupanju in večji pripravljenosti za naložbe.
"Zamude pri plačilih so postale ena ključnih težav britanskih podjetij, saj ogrožajo finančno stabilnost najbolj ranljivih. Čeprav nove regulative in boljše razpoloženje vlivajo upanje, mora biti okrevanje široko zastavljeno, da manjša podjetja ne ostanejo v ozadju ob spremembah plačilnih praks."
– Benoit Urbin, direktor Coface za Združeno kraljestvo in Irsko
Plačilni pogoji: razširjena praksa, ki pa prinaša vse več tveganj
Ponujanje odloženega plačila ostaja skorajda univerzalna praksa med britanskimi podjetji – le 3 % jih kupcem ne omogoča nobene oblike kreditiranja. Najpogostejši plačilni roki so med 1 in 30 dni (pri 37 % vprašanih), skoraj polovica podjetij pa je v zadnjem letu roke še podaljšala. Mikro in mala podjetja običajno ponujajo krajše roke (povprečno 46 dni), medtem ko večja podjetja omogočajo daljše roke (povprečno 56 dni), kar odraža njihovo večjo sposobnost obvladovanja zamud. Razlike med panogami so prav tako opazne – podjetja v poslovnih storitvah in financah pogosteje omogočajo daljše roke, medtem ko farmacevtska in medijska podjetja dajejo prednost krajšim rokom.
Zamude pri plačilih: vztrajen in razširjen izziv
Raziskava potrjuje, da so zamude pri plačilih postale sistemski problem britanskega gospodarstva. Mikro in mala podjetja so pri tem najbolj izpostavljena – skoraj 50 % jih poroča o pogostejših zamudah, medtem ko je ta delež pri srednje velikih podjetjih 39 %, pri velikih pa 42 %. Zaradi krajših plačilnih rokov in omejenih denarnih rezerv so manjša podjetja bolj ranljiva ob finančnih pretresih. Povprečna zamuda trenutno znaša 32 dni, kar je podobno pri vseh velikostih podjetij, a ima nesorazmerno večji vpliv na najmanjše.


Vir podatkov je v .xls formatu
Razlike med sektorji in glavni vzroki zamud
Raziskava razkriva velike razlike med posameznimi sektorji.
Gradbeništvo ter avtomobilska in transportna industrija so med najbolj prizadetimi zaradi naraščajočih zamud pri plačilih (95 % in 93 % podjetij), medtem ko se v založništvu, komunikacijah in medijih (60 %), agroživilski industriji (78 %) ter v javnem sektorju, izobraževanju in nevladnih organizacijah (78 %) pojavlja manj težav. Razlog za to so pogosto daljši plačilni roki ali boljša plačilna disciplina kupcev.
Najdaljše povprečne zamude so bile zabeležene v gradbeništvu (38,2 dneva) in poslovnih storitvah (38,1 dneva), najkrajše pa v založništvu, komunikacijah in medijih (21 dni). Kljub najnižji povprečni zamudi je približno 50 % podjetij v tem sektorju poročalo, da zamude močno vplivajo na njihovo likvidnost.
Glavni razlogi za zamude pri plačilih se vse bolj premikajo od operativnih težav k finančnim težavam kupcev, nekatera podjetja pa celo navajajo namerne odloge, ki niso povezani z likvidnostjo.
- Gradbeništvo, gostinstvo ter papirna in lesna industrija kot glavno tveganje izpostavljajo naraščajoče obrestne mere.
- Podjetja v poslovnih storitvah, kemijski industriji, energetiki in plastiki, financah ter informacijsko-komunikacijski tehnologiji pa kot največje tveganje navajajo kibernetske grožnje.
- Drugi sektorji poročajo o motnjah v dobavnih verigah (avtomobilska industrija, proizvodnja in trgovina na drobno) ter o pomanjkanju delovne sile v ključnih panogah (agroživilska industrija in farmacija).
Napoved za leto 2026: previden optimizem
Kljub trenutnim izzivom se pojavljajo znaki upanja. Več kot tretjina podjetij pričakuje, da se bodo zamude pri plačilih v letu 2026 zmanjšale, kar temelji na izboljšanem gospodarskem razpoloženju ter pričakovanjih glede večje dobičkonosnosti in boljše likvidnosti. A optimizem ni enakomerno razporejen – mikro in mala podjetja ostajajo bolj skeptična: 66 % jih meni, da se bo britansko gospodarstvo v letu 2026 poslabšalo ali ostalo nespremenjeno. Poleg tega se številni sektorji še naprej soočajo s strukturnimi tveganji, kot so nihanje obrestnih mer, kibernetske grožnje in motnje v dobavnih verigah.


Vir podatkov je v .xls formatu
Coface, ki pokriva 600 milijard funtov svetovne trgovine, podjetjem pomaga zavarovati se pred tveganjem, da dolžniki ne bodo poravnali svojih obveznosti za blago in storitve.
Zaradi tega zbira in obdeluje obsežne podatke o tveganjih, s katerimi se soočajo podjetja po vsej Veliki Britaniji, kar mu omogoča edinstven vpogled v dogajanje na področju plačilne discipline in likvidnostnih tveganj. Ko se v sistemu začnejo kopičiti finančni pritiski, jih Coface pogosto zazna že v zgodnji fazi.
> Preberi celotno raziskavo: UK Payment Survey (.pdf) <