Svet za sodelovanje v Zalivu: pravi zmagovalec v okolju globalnih zaviralnih dejavnikov gospodarstva?

Po upočasnjeni rasti v letu 2023, ki je bila predvsem posledica manjše proizvodnje energije in cen, naj bi bilo leto 2024 za države članice Sveta za sodelovanje v Zalivu leto višje gospodarske rasti, saj po več mesecih pesimizma glede svetovnega povpraševanja po nafti cene od poletja naraščajo. Toda med državami so razlike …

Ugodno gospodarsko okolje ne bi smelo prikriti strukturne ranljivosti nekaterih gospodarstev: Bahrajn in Oman sta najšibkejša člena v smislu javnih financ

Po več mesecih pesimizma glede svetovnega povpraševanja po nafti so cene začele naraščati, potem ko sta Rusija in predvsem Saudova Arabija napovedali, da bosta zmanjšanje svoje proizvodnje podaljšali do konca leta. Vendar to rahlo zvišanje cen nafte ne bo enako koristilo vsem navedenim državam.

Bahrajn in Oman morata zaradi visoke stopnje javnega dolga, strukturnih fiskalnih pomanjkljivosti in bolj omejenih naravnih virov v primerjavi z drugimi državami v regiji ostati previdna. Bahrajn naj bi tudi leta 2023 imel najvišje razmerje med javnim dolgom in BDP v regiji, in sicer 125 %. Glede na visoko raven njegove fiskalno vzdržne cene nafte, ki je za leto 2023 ocenjena na približno 125 USD za sod, so oblasti začele razmišljati o ukrepih za omejitev nadaljnjega povečevanja proračunskega primanjkljaja. Kljub ponavljajočim se presežkom tekočega računa velik javnofinančni primanjkljaj in potreba po ohranitvi vezave valute obremenjujeta devizne rezerve Bahrajna. Običajno velja, da minimalne zadostne rezerve pokrivajo trimesečni uvoz, bahrajnske rezerve leta 2023 pa bi pokrile le mesec in pol uvoza.

Gibanje dolga Omana se zdi bolj uravnoteženo, vendar ima tudi ta država strukturne fiskalne pomanjkljivosti, predvsem zaradi omejenih naravnih virov. Oman od padca cen nafte v letih 2015 in 2016 nenehno beleži dvojni primanjkljaj (tekočega in fiskalnega računa).

 

Saudova Arabija in Združeni arabski emirati, ki so veliko manj ranljivi, po navadi priskočijo na pomoč

Saudova Arabija, Kuvajt in Združeni arabski emirati po navadi priskočijo na pomoč v nujnih primerih, ko primanjkuje sredstev.

Te tri države so leta 2018 napovedale sveženj pomoči Bahrajnu v višini 10 milijard USD, potem ko so leta 2011 Omanu in Bahrajnu zagotovile 20 milijard USD kot temelj strateškega in gospodarskega zavezništva med temi državami. S temi sredstvi so večinoma zmanjšali fiskalni primanjkljaj v Omanu in Bahrajnu ter ublažili negativne učinke programov fiskalne konsolidacije. Še en cilj tega fiskalnega sodelovanja je, da se z uvedbo nekaterih fiskalnih reform vsa gospodarstva držav Sveta za sodelovanje v Zalivu uskladijo glede podobnih regionalnih pobud.

 

Različne finančne razmere, a (skoraj) enake denarne politike

Različne strukture gospodarstev držav Sveta za sodelovanje v Zalivu kažejo, da so te države sicer sklenile gospodarsko in finančno zavezništvo, vendar niso v enakem finančnem položaju. Imajo pa zelo podobne strukture z vidika monetarnih zadev: njihove valute so vezane na ameriški dolar, razen Kuvajta, ki ima valuto vezano na nerazkrito košarico valut. Pričakuje se, da bodo centralne banke držav Sveta za sodelovanje v Zalivu v skladu s prihodnjimi potezami ameriške centralne banke ohranile svoje obrestne mere, dokler ta ne začne cikla zniževanja obrestnih mer.

 

Močna konkurenca v sektorjih, v katere so usmerjena prizadevanja za diverzifikacijo

Čeprav so države Sveta za sodelovanje v Zalivu še vedno močno odvisne od naftnega sektorja, so po padcu cen nafte med letoma 2014 in 2016 izvedle načrte za diverzifikacijo gospodarstva. Združeni arabski emirati so bili v ospredju diverzifikacije gospodarstva, Saudova Arabija pa je napovedala znatne naložbe v zadnjih letih. Ker se ti državi, pa tudi Katar in v manjši meri Oman, usmerjata v skoraj enake sektorje (gradbeništvo, turizem, finance), obstaja ključno tveganje nastanka konkurence znotraj regije. Poleg tega glavni viri financiranja teh strategij diverzifikacije temeljijo na prihodkih od nafte. Strategije gospodarske diverzifikacije, čeprav so izvedljive, zaradi teh dveh dejavnikov morda ne bodo prinesle želenih rezultatov.