Pri Renaultu so pred kratkim napovedali, da bodo ustanovili ločeni hčerinski podjetji za proizvodnjo električnih vozil in tradicionalnih vozil z motorji z notranjim zgorevanjem, da bodo lahko financirali naložbe, potrebne za pospešitev razvoja električnih avtomobilov.
Omenjeni proizvajalec se spopada z enakimi izzivi kot velika večina akterjev v industriji (ne le drugi proizvajalci avtomobilov, temveč tudi dobavitelji opreme in trgovci), in sicer z nedavnim upadom prodaje, nestanovitnostjo trga, neobetavnimi gospodarskimi obeti in strožjimi okoljskimi standardi. Glede na to bo nizkoogljična mobilnost (električna, hibridna in vodikova) ključno področje razvoja v prihodnjih desetletjih.
Borba za vodilni položaj in inovacije na področju kovin in tehnologij je v polnem zamahu, med globalnimi deležniki pa vlada ostra konkurenca. Dostop do kovin in dobavnih verig bo seveda ključen, prav tako pa tudi naložbene zmogljivosti in dostop do iskanih znanj in spretnosti.
Mobilnost z nizkimi emisijami ogljika je zdaj glavni svetovni izziv
Elektrifikacija vozil je postala globalna tekma. Vsi akterji – razvita gospodarstva in gospodarstva v vzponu, rudarske države itd. – se pospešeno pripravljajo, da ne bi zamudili vlaka, tj. nizkoogljične mobilnosti. Kitajska se je že uveljavila kot ključni akter v proizvodnji baterij: nanjo odpade 60 % svetovne zmogljivosti za rafiniranje litija, 77 % svetovne proizvodnje baterijskih celic in 60 % svetovne proizvodnje sestavnih delov baterij.
Razogljičenje je visoko na političnem dnevnem redu tudi v državah OECD. Poleg skrbi za okolje so pomembni dejavniki tudi gospodarski izzivi (ustvarjanje delovnih mest in ponovna industrializacija) in industrijska suverenost. Subvencioniranje nakupov avtomobilov je eno od orodij, ki jih vlade redno uporabljajo za podporo podjetjem in spodbujanje potrošnje. Kitajske in ameriške oblasti so nedavno uvedle subvencije za nakup električnih vozil za gospodinjstva. Ti državi se lahko pri razvoju industrije zaneseta na svoj obsežni domači trg. V Franciji vlada razmišlja o »socialnem lizingu«, ki bi poleg dodatka za vozila z manjšimi emisijami najrevnejšim gospodinjstvom pomagal pri nakupu električnih vozil. Vendar se lahko vprašamo, kako vzdržni bodo ti ukrepi glede na pesimistične gospodarske obete po vsem svetu in naraščajočo inflacijo.
Glavni akterji v avtomobilski industriji si prizadevajo tudi za vertikalno povezovanje vrednostnih verig. Več proizvajalcev vozil in opreme je napovedalo ustanovitev skupnih podjetij za litij-ionske in vodikove baterije. Nadzorovanje ponudbe in stroškov na vseh stopnjah industrijskega procesa (surovine, baterije, motorji in vozila) predstavlja izziv. Širitev tega trga naj bi pripomogla k nastanku novih priložnosti za vse udeležence v proizvodni verigi. Vendar je še vedno prisoten strukturni pritisk na proizvajalce opreme in trgovce z avtomobili, ki celo narašča.
Znatna tveganja v proizvodnji in porabi
Glavno kratkoročno tveganje je povezano z razpoložljivostjo virov, potrebnih za proizvodnjo vozil in baterij. Gre za zelo specifične surovine (litij, baker, nikelj, vodik itd.), medtem ko množičen in hiter prehod na nizkoogljična vozila povzroča močan pritisk na proizvodnjo in dobavo. Glede na zahteve po shranjevanju energije se bo ta trend verjetno nadaljeval tudi srednjeročno in dolgoročno.
Kratkoročno obstaja tudi znatno tveganje zaradi odvisnosti evropskih proizvajalcev in dobaviteljev opreme od nekaterih držav in akterjev. To velja zlasti za Evropo, kjer je prepoved prodaje tradicionalnih vozil z motorji z notranjim zgorevanjem do leta 2035 odvisna od nezrelih projektov ponovne industrializacije – rudarjenja in gigatovarn – in povečuje ranljivost za krize v dobavni verigi (logistično pomanjkanje, pomorske blokade itd.).
Ne nazadnje bodo na sektor negativno vplivali tudi pesimistični gospodarski obeti. Prodaja vozil je zelo tesno povezana s stanjem gospodarstva, Coface pa za leto 2023 napoveduje upočasnitev svetovne rasti BDP na 1,9 % (leta 2022: 2,8 %). Zaupanje gospodinjstev je majhno, povečanje stroškov posojil pa bo verjetno vplivalo na povpraševanje. Cena vozil z nizkimi emisijami bo srednjeročno ostala visoka v razmerah, ko stroški energije vplivajo na celotno vrednostno verigo (proizvodni stroški, stroški poslovanja trgovcev itd.). Kupce od nakupa odvrača tudi pomanjkanje omrežij za polnjenje.
Za zdaj še ni znano, ali bi lahko del ekonomskega modela temeljil na inovativnih novih rešitvah mobilnosti, kot so dolgoročni najem, souporaba električnih avtomobilov ali naročniška storitev.