Zaradi nezadovoljstva evropskih proizvajalcev Bruselj razmišlja o spremembi prepovedi prodaje motorjev z notranjim izgorevanjem. Ta strateški premislek bi lahko upočasnil energetski prehod in povečal tehnološki zaostanek za kitajskimi konkurenti.
Strateški premik za evropsko avtomobilsko industrijo
12. septembra se je Evropska komisija sestala z vodilnimi evropskimi avtomobilskimi proizvajalci, da bi razpravljali o roku 2035. Proizvajalci si prizadevajo za ponovno oceno časovnice zmanjševanja emisij toplogrednih plinov in zagovarjajo širitev prodaje priključnih hibridnih vozil (PHEV). Med glavnimi argumenti navajajo pomanjkanje domačega povpraševanja in vse agresivnejšo konkurenco iz Kitajske. Bruselj je zdaj pristal na zgodnejši pregled revizijske klavzule do konca leta, čeprav je bil ta sprva predviden šele za leto 2026.
Evropski trg v upadu
V prvi polovici leta 2025 se je nadaljeval trend padanja prodaje novih vozil – v primerjavi z enakim obdobjem lani je prodaja upadla za 2 %, kar sledi podobnemu padcu v letu 2024. Vozila z motorjem z notranjim izgorevanjem še vedno predstavljajo 40 % prodaje1, pričakovana prepoved pa bi lahko dodatno pospešila krčenje trga.
Obenem se je proizvodnja avtomobilov v Evropi zmanjšala za 4 %, kar je posledica šibkega povpraševanja in slabših izvoznih obetov. Ameriške carine v višini 15 % dodatno obremenjujejo izvoz iz Evropske unije.
Vzpon kitajskih proizvajalcev
Kitajske znamke, ki imajo nizke proizvodne stroške in so močno subvencionirane s strani države, kljub trgovinskim oviram pridobivajo tržni delež v Evropi. Trenutno predstavljajo že 13 % prodaje električnih vozil, njihova lokalna prisotnost prek montažnih obratov in tovarn baterij pa bi lahko premešala industrijsko ravnotežje v sektorju.
Evropski proizvajalci, ki jih že zdaj bremenijo cilji elektrifikacije, se soočajo z neposredno konkurenco in morebitno preoblikovanjem vrednostnih verig, zlasti v srednji in vzhodni Evropi.
Manj naklonjeno politično okolje za "Zeleni dogovor"
Evropske volitve leta 2024 so prinesle parlament, ki je manj naklonjen okoljskim ciljem Komisije. Ključna vloga Evropske ljudske stranke in konservativni zasuk nemške vlade krepita podporo industriji na račun podnebnih ambicij. Zavrnitev hitrega postopka za podnebni zakon 2040 julija 2025 je jasen znak spremembe smeri.
Prehod z več odtenki
Cilj, da bi do leta 2035 dosegli 100 % prodajo novih električnih vozil, se zdi vse manj realen brez obsežne javne podpore. V letu 2025 naj bi bilo prodanih 2 milijona električnih vozil, kar predstavlja le 15 % vseh novih registracij. Za mnoge bi nadaljnja prodaja hibridnih vozil po letu 2035 pomenila manj ambiciozen, a bolj izvedljiv prehod, ki bi ohranil konkurenčnost in industrijsko zmogljivost Evrope ter hkrati podprl potrošnike pri prehodu na električno mobilnost.
Pragmatično usklajevanje industrijskih realnosti in tržnih trendov v evropski avtomobilski panogi bo odločilno za uspeh ali neuspeh prehoda na električna vozila.
Simon Lacoume, Coface ekonomist.
> Več o tveganjih v avtomobilskem sektorju preberite v naši analizi
1- Delež lahko naraste na 75 %, če upoštevamo tudi nehibridna vozila, ki jih ni mogoče polniti (HEV).